jabada

jabada

wtorek, 15 maja 2012

Pörkölt - gulasz węgierski


Podstawowe składniki kuchni węgierskiej to papryka, cebula i pomidory. Z tych składników Węgrzy wyczarowują setki różnych dań zmieniając tylko sposób ich krojenia, przygotowania, dodawania do dań czy smażenia. A smażą tylko na smalcu.

Przeczytałam gdzieś, że aby gotować takie potrawy jak Węgrzy należy nauczyć się w jaki sposób dodawać do dania paprykę w proszku. W papryce tej znajduje się cukier, który w wysokiej temperaturze ulega karmelizacji, następnie przypaleniu i nabiera gorzkiego smaku. Nie należy jej więc dodawać na skwierczący tłuszcz lub gotujący się sos, będzie bowiem gorzkawa.  By tego uniknąć Węgrzy, zawsze przed dodaniem papryki do potrawy zestawiają patelnię z ognia i pozwalają zawartości lekko przestygnąć, dodają paprykę, mieszają, ponownie stawiają na ogniu i powoli doprowadzają potrawę do wrzenia. Jeśli przygotujemy w ten sposób nasze danie, będzie ono miało typowo węgierski słodkawo-ostry smak.

Wiele przepisów na gulasz węgierski zawiera liść laurowy czy ziele angielskie. Nie dodawajmy ich, bo to już nie będzie gulasz węgierski. 
Zup i gulaszów węgierskich nie zagęszczamy mąką a jedynie odrobiną przecieru pomidorowego.

Składniki:
  • 300 g mięsa gulaszowego 
  • 2 łyżki smalcu
  • 2 małe cebule
  • 1/2 szklanki wody
  • 2 łyżki słodkiej papryki
  • 1 łyżeczka zmielonego kminku
  • 1/2 łyżeczki majeranku
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 papryka (czerwona lub zielona)
  • 1 pomidor
  • 1 łyżka przecieru pomidorowego
  • 1/2 łyżeczki ostrej papryki
  • sól
  • pieprz
Mięso kroimy w kostkę, cebulę w półplasterki. 
Na głębokiej patelni rozgrzewamy 1 łyżkę smalcu i wrzucamy mięso. Podsmażamy przez 2-3 minuty, następnie wyciągamy mięso, dodajemy kolejną łyżkę smalcu, wrzucamy cebulę i podsmażmy na złoty kolor. 
Patelnię ściągamy z ognia i odczekujemy kilka minut aż smalec przestanie skwierczeć. Do cebuli dodajemy słodką paprykę w proszku, majeranek, kminek i przeciśnięty przez praskę czosnek. Wlewamy wodę i mieszamy. Stawiamy ponownie na ogniu, wrzucamy mięso i przykrywamy pokrywką. Teraz wszystko dusimy na małym ogniu przez około 1-1,5 godziny, aż mięso będzie miękkie, w razie potrzeby podlewając odrobiną wody aby mięso nam się nie przypaliło. Po tym czasie do mięsa dodajemy pokrojoną w kostkę paprykę i gotujemy aż lekko zmięknie. Na koniec dorzucamy obranego i pokrojonego w kostkę pomidora i przecier pomidorowy (nie za dużo bo ten gulasz nie ma być pomidorowy, ma tylko przełamać słodycz cebuli i papryki), doprawiamy solą, pieprzem i papryką ostrą. Zostawiamy na ogniu jeszcze 5 minut.

Gotowy gulasz podajemy z pieczywem, knedlami lub tak jak ja, z plackami ziemniaczanymi. 

PLACEK PO WĘGIERSKU:
Przygotujmy placki ziemniaczane z połowy porcji i usmażmy 2 placki duże na całą patelnię. Na połowę placka nakładamy nasz gulasz wołowy i przykrywamy drugą połową. Podajemy z sałatą lub ulubionymi surówkami.



12 komentarzy:

  1. uwielbiam placka po węgiersku :) Twój wygląda bardzo smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam ten przepis: już tuż po dodaniu papryki w proszku, kminku, majeranku i czosnku powstał piękny aromat :) No i już wiem, dlaczego do tej pory wychodziły mnie gorsze sosy...paprykę mieloną spalałem na tłuszczu :(

    Nie mniej - P O L E C A M :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ze sto lat nie jadłem takiego placka, chyba muszę w najbliższym czasie zrobić :)

    Pozdrawiam
    http://tomekgotuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam wszystkich smakoszy dobrego jedzenia:)Właśnie skosztowałam zrobiony z przepisu wyżej gulasz , no i co ? JEST W SMAKU REWELACYJNY!!! Zapach i wygląd również kuszą.Zrobiłam z wieprzowiny ,wiec dusiłam około godziny i jest mięciutkie.Już biegnę jeść ,bo ..., no sami wiecie jakie to uczucie , gdy coś tak pięknie pachnie w całym domu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepszy placek po węgiersku jaki kiedykolwiek jadłam! Gorąco dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jadłam kilka razy w restauracji podobny placek (podobny, gdyż w farszu były jeszcze pieczarki). Szukając w Internecie innego przepisu, natknęłam się przypadkiem na ten i jestem zachwycona, bo teraz będę mogła w zaciszu domowym sama ugotować tę pyszną potrawę. :)
    A tak w ogóle - świetny blog! Na pewno skorzystam z wielu przepisów! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Najlepszy gulasz jaki w życiu jadłam. Bardzo dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  8. ja dodatkowo posypuję placka po wierzchu startym serem żółtym (na małych/cienkich )oczkach;) pychotaaa

    OdpowiedzUsuń
  9. dziś przetestowałam ...fakty że to mój pierwszy gulasz w zyciu ...ale najlepszy na swiecie :) od siebie dodałam trochę serca ..... i jest .... rewelka :) dziekuje za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  10. Potwierdzam SOS SUPER !!!

    OdpowiedzUsuń
  11. rewelacyjny gulasz robiłam już wielokrotnie z tego przepisu,palce lizać,dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszny gulasz wyszedł :)

    OdpowiedzUsuń

Durszlak.pl